ارتقای شاخصهای کمی و کیفی آموزشهای کاربردی از اهداف دانشگاه جامع علمی-کاربردی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی-كاربردی واحد استان سیستان و بلوچستان دکتر بدری معاونت مالی، اداری و مدیریت منابع دانشگاه با حضور در مراسم معارفه سرپرست جدید دانشگاه علمی-کاربردی استان سیستان و بلوچستان گفت: دانشگاه جامع علمی-کاربردی دانشگاهی دولتی و وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. تأسیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی در مهرماه سال ۱۳۷۱ به تصویب رسیده است و امروزه بیش از یازده هزار مرکز آموزشی در رشتههای مختلف مهارتی در سراسر کشور دارد ،وی در رابطه با هدف تاسیس این دانشگاه اظهار کرد: این دانشگاه با هدف افزایش سطح مهارت شاغلین بخشهای مختلف اقتصادی و افزایش مهارتهای حرفهای دانشآموختگان مراکز آموزشی که فاقد تجربه اجرایی میباشند، احداث گردیده است.
ایشان اهداف آموزشهای علمی-کاربردی را این چنین برشمرد:
۱-ایجاد بستر مناسب برای فعالیت همهجانبه (صنعتی، نظامی و دانشگاهی) در گسترش اعتلای دانش و پژوهش علمی-کاربردی کشور.
۲-ارتقای شاخصهای کمی و کیفی آموزشهای کاربردی در جامعه.
۳-فراهمسازی زیربنای مناسب بهمنظور بهکارگیری توان دانشآموختگان دورههای نظری در حل مسائل کاربردی.
۴-زمینهسازی زیربنای مناسب برای ایجاد انتقال فناوری نوین
وی در رابطه با رتبه و جایگاه دانشگاه جامع علمی-کاربردی در میان دانشگاههای دیگر و کشور بیان کرد: سازمان مرکزی دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی از سازمانهای زیرمجموعه وزارت علوم و تحقیقات و فناوری بوده و مدرک آن مورد تایید وزارت علوم و قابل ترجمه و دارای اعتبار بین المللی می باشد. در رتبه بندی دانشگاههای کشور دانشگاه جامع علمی کاربردی تا کنون در رتبه ۱۸ دانشگاههای ایران منبع و رتبه ۹۲ دانشگاههای دنیا منبع قرار گرفته است و نظام آموزشی آن منطبق بر نظام آموزشهای مهارتی و علمی و کاربردی دنیا پایه ریزی شده و اساس پایه ریزی آن نظام بخشی به دانشگاههای زیر مجموعه سایر وزارتخانه ها بوده و مصوبات گروههای درسی و سیلابس آن نیز امروز در سطح عالی در سایر دانشگاههای ایران اعم از دولتی و غیر انتفاعی مورد استفاده قرار می گیرد.
همچنین دکتر بدری با بیان اینکه در حوزه سیاست گذاری باید تمهیداتی جهت مشکلات مراکز اندیشید، گفت: دانشگاه باید بروی ریل اصلی خود برگردد یعنی مهارت خاص پرورش دهد. ایشان از واحدهای استانی خواست که از رشته های موجود در دانشگاههای دیگر خارج شوند و به رشته های خاص، یعنی مهارتی جدید ورود نمایند، وی در رابطه با رشته های مهارتی بیان کرد: ۱۱هزار و ۵۰۰ مرکز در کل کشور داریم. اگر هر مرکز ۲ رشته مهارتی خاص تعریف کند، می توانید به سمت دانشگاه کارآفرین پیش بروید. با ظرفیت سازی می توان رشته های جدید را ارتقا داد، از رشد کم گرا گذشت و کیفیت را فدای کمیت نکرد.
وی در نهایت از زحمات دکتر رضایی ریاست سابق دانشگاه علمی-کاربردی سیستان و بلوچستان در طی این شش سال تشکر و قدردانی کرد و اظهار داشت: شش سال تجربه دکتر رضایی، سرمایه گذاری دانشگاه جامع علمی-کاربردی است و از ایشان می خواهم به عنوان ناظر و کمک کننده به ریاست جدید همواره وی را حمایت نمایند.
