نشست مدیران دانشگاهی و آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در طرح مدرسه خلاق
نشست طرح مدرسه خلاق با حضور رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی، رئیس بنیاد نخبگان، رئیس پارک علم و فناوری و مدیران آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان صورت گرفت.
رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی سیستان و بلوچستان، دکتر حبیب الله سالارزهی به بازتعریف سرمایه انسانی در مدارس از دیدگاه مدرسه خلاق و نوآور پرداخت که با توجه به سرمایه گذاری های کلان دولت و خانواده ها به امر آموزش و پرورش و دانشگاه ها خروجی نظام آموزشی را مطلوب جامعه ندانست و با توجه به افزایش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و نداشتن مهارت های لازم برای ورود به بازار کار خواستار به بازنوآوری در نظام آموزش و پرورش و جهت گیری به سوی مباحث کاربردی مدرسه خلاق و کارآفرین در تمامی سطوح نظام آموزشی از مهد کودک ها گرفته تا دبیرستان ها شد.
وی مدرسه خلاق و دانشگاه کارآفرین را تجلی روح اقتصاد مقاومتی در نظام آموزش و پرورش دانست. با توجه به اینکه یک چهارم جمعیت استان جمعیت دانش آموزی و دانشجویی و جوان هستند این جمعیت را مستعد ایده پردازی و قرار گرفتن در مسیر ایده های خلاقانه دانست که می توانیم روی آنها سرمایه گذاری نماییم و نسل خلاق و توانمند را تحویل جامعه دهیم تا آیندگان از ما به نیکی یاد کنند.
دکتر شیهکی رئیس پارک علم و فناوری استان نیز در این جلسه اظهار کرد: اگر خروجی و محصول نظام آموزشی متناسب با نیاز جامعه باشد مهارت های بازار محور افزایش می یابد. باور داشتن استعداد ها و ظرفیت های درونی افراد و تربیت نیروی ماهر می تواند در هسته ی آموزشی دگردیسی ایجاد کند.
رئیس پارک علم و فناوری استان از اعلام آمادگی شرکت های دانش بنیان به منظور ارایه خدمات خلاقانه به متقاضیان و تقبل هزینه های حوزه ی فناوری قریب به 60 درصد مدارس استان توسط پارک علم و فناوری خبر داد.
در ادامه دکتر کردی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سیستان و بلوچستان به نقد تفکر غالب حافظه محور و کنکور محوری در آموزش و پرورش پرداخت.
وی با توجه به اینکه فضای حاکم بر مدارس و خانواده ها جهت گیری به سمت قبولی دانش آموزان در رشته های پزشکی است اظهار داشت که اگر شرایط جامعه در آینده نیازی به داشتن پزشک نباشد آن موقع سیستم آموزشی و مدارس و خانواده ها و دانش آموزان چه مسیری را انتخاب خواهند نمود.
کردی خواستار توجه جدی به موضوع خلاقیت در آموزش و پرورش و تربیت دانش آموزان خلاق، ریسک پذیر، توانمند در مدارس شد.
وی توجه به استعداد ها و شکوفایی استعدادهای خلاقانه را در مدارس خواستار شد و پرداختن به خلاقیت و کارآفرینی در دانشگاه زمانی می تواند مثمر ثمر باشد که دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه در مدارس با این موضوعات به صورت کاربردی آشنا شوند.
در ادامه معاون پژوهشی دانشگاه سیستان و بلوچستان آمادگی دانشگاه را برای کمک به آموزش و پرورش خلاق و نوآور اعلام نمود و خواستار برگزاری جلسات مستمر با همکاری دانشگاه ها، پارک علم و فناوری، بنیاد نخبگان و آموزش و پرورش برای پیشبرد اهداف خلاقیت و کارآفرینی در آموزش و پرورش شد.
در دکتر پهلوانی رئیس بنیاد نخبگان استان به برنامه های بنیاد نخبگان استان در قالب طرح های استعداد سنجی شهاب و طرح دوست علمی برای مدارس سطح استان پرداخت و آمادگی بنیاد نخبگان استان را برای همکاری با آموزش و پرورش استان در راستای توسعه و استقرار نظام اموزشی خلاق پرداخت.
علیرضا نخعی مدیر کل آموزش و پرورش استان در این آیین اظهار کرد: مدرسه خلاق زمینه ساز توسعه ی جامعه و موجب ایجاد جامعه خلاق می شود .
وی افزود: در آموزش و پرورش با کمترین امکانات و سرمایه اندکی که وجود دارد برای راه اندازی و توسعه مدارس خلاق کار را شروع کرده ایم.
مدیر کل آموزش و پرورش سیستان وبلوچستان با انتقاد از سیستم نظام کنونی آموزش و پرورش کشور که مبتنی بر آموزش های تئوری می باشد خاطر نشان کرد: نقش آموزش و پرورش در تحقق اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نقش بی بدیلی است.
نخعی تاکید بر مدل بومی مدارس خلاق را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: باید چنان تغییری در سطح مدارس ایجاد شود که هر دانش آموز یک یا چند مهارت را فرا گرفته و در حقیقت کشف استعداد اتفاق بیافتد.
در انتها مدیران آموزش و پرورش استان از امکانات آزمایشگاهی پارک علم و فناوری، شرکت های دانش بنیان و مجتمع فن آموز دانش آموزی پارک علم و فناوری بازدید نمودند.
