بنیان اصلی اشتغال و تولید مدرسه خلاق و دانشگاه کارآفرین است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی-كاربردی واحد استان سیستان و بلوچستان، کارگاه بازتعریف سرمایه انسانی در دانشگاه کارآفرین، توسط ریاست دانشگاه جامع علمی-کاربردی سیستان و بلوچستان صبح روز چهارشنبه با حضور مدرسین جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی استان در پارک علم و فناوری استان برگزار گردید.
غفلت از کارآفرینی در آموزش و پرورش و دانشگاه
رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی استان در این کارگاه بیان داشت: غفلت از موضوع کارآفرینی در آموزش و پرورش و دانشگاه ها یکی از مهم ترین دلایلی است که به بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی آسیب زده است. ظرفیت اشتغال در آزمون های استخدامی بخش دولتی محدود شده است. ددکتر حبیب الله سالارزهی افزود: غفلت از کارآفرینی در آموزش و پرورش منجر به تضعیف پایه های آموزشی تولید ملی و افزایش وابستگی به واردات و کاهش تولید ناخالص ملی می شود. با توجه به چالش بیکاری در جامعه چگونه می توان این تهدید را تبدیل به فرصت برای جدی گرفتن موضوع کارآفرینی در دانشگاه ها نمود.
آینده پرچالش با فاصله از ایده پردازی و کارآفرینی در مدارس و دانشگاهها
وی تصریح کرد: آثار و پیامد های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و بیکاری جبران ناپذیر است و نسل های بعدی هم از آن متاثر خواهند شد. همه ما در قبال چالش بیکاری فارغ التحصیلان مسئول هستیم. اگر از موضوع ایده پردازی، خلاقیت و کارآفرینی در مدارس، دانشگاه ها و کسب و کارها فاصله بگیریم آینده بسیار پر چالش و سخت تر خواهد بود.
سالارزهی خاطرنشان کرد: دنیای خلاق امروزی نیازمند نگاه خلاقانه و نوآورانه است. همانگونه که خداوند خلاق و کارآفرین است، افراد خلاق و کارآفرین را دوست دارد. خداوند انسان و سایر مخلوقات را خلق نموده است و رسالت خلق کردن و کارآفرینی را به انسان ارزانی داشته است تا انسان مرزهای ناشناخته کسب و کار را کشف نمایند و در جهت تعالی بشریت و بهره برداری درست از طبیعت نقش آفرینی نماید. مدرسه خلاق و کارآفرین و دانشگاه کارآفرین بنیان اصلی اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید هستند.
وی در خصوص اینکه چرا موضوع کارآفرینی برای دانشجویان و اساتید مهم است، گفت: آموزش کارآفرینی در مدارس و دانشگاه ها از اولویت های مهم در هزاره سوم و در عصر کارآفرینی است. توسعه گفتمان کارآفرینی در دانشگاه علمی-کاربردی تعهد ما را برای ایجاد تغییر در جامعه و توسعه گفتمان کارآفرینی دو چندان می کند. اگر به سواد کارآفرینی خودمان علاوه بر سواد کلاسیک توجه نماییم در زندگی شخصی مان بسیار موثر است. دانش کارآفرینی باعث می شود درک بیشتری از مشکلات جامعه داشته باشیم و در کاهش مشکلات جامعه نقش آفرینی نماییم.
ریاست دانشگاه علمی-کاربردی استان ادامه داد: دانش کارآفرینی ما باعث می شود، انسان خلاقی باشیم و انسان های خلاقی را تربیت نماییم، دانش کارآفرینی به ما کمک می کند که به فکر ایجاد کسب وکار جدید باشیم و در کنار اوقات فراغتمان به کار و تلاش مشغول شویم و برای کسب درآمد فقط به فکر تدریس اضافی نشویم، اساتید کارآفرین و خلاق در تدریس و روش های تدریس می توانند از دانش کارآفرینی استفاده نمایند.
رسالت معلم و استاد کشف استعدادها و پرورش استعدادهای خلاق دانشجویان است
دكترسالارزهی خاطرنشان کرد: رسالت معلمی در عصر کارآفرینی در کنار آموزش، همان کشف استعدادها و پرورش استعدادها است. رسالت معلم علاوه بر تعلیم و یاد دادن، مربی گری و هدایت و کشف استعدادهاست. دانش کارآفرینی به دلیل پویایی و تازگی ما را همیشه جوان و پویا نگه می دارد. کارآفرین بودن و معلم بودن می توانند همزمان مورد توجه قرار بگیرند و می توانیم یک تعادلی بین رسالت معلمی و کارآفرینی ایجاد نماییم. در دنیای امروز در روح آموزش کارآفرینی٬ ایده پردازی و کشف و شکوفایی استعداد های خلاق نهفته است.
ریاست دانشگاه جامع استان در حوزه کارآفرینی در آموزش و پرورش بیان داشت: اصطلاحات جدیدی در حوزه آمیختگی کارآفرینی و آموزش در دنیا در حال ظهور است که کارآفرینی و خلاقیت جزء لاینفک بخش آموزش و پرورش و آموزش عالی شده است، شامل کودک کارآفرین، دانش آموز کارآفرین، خانواده کارآفرین، معلم و استاد کارآفرین٬ مدرسه کارآفرین و دانشگاه کارآفرین همگی از اصطلاحات جدید در حوزه کارآفرینی در آموزش هستند.
رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: جهت گیری غالب آموزش معطوف به حفظ مطالب و انباشت مطالب در ذهن است. اکثریت دانش آموختگان و فارغ التحصیلان می خواهند با کسب مدارج عالی کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه ها بمانند و تدریس داشته باشند. در حالیکه فلسفه وجودی دانشگاه برای نیاز های بازار٬ صنعت، بخش خصوصی، بخش های خدمات عمومی است.
وی اهمیت آموزش کارآفرینی از دیدگاه اقتصادی را اینگونه تشریح کرد: اکثریت مشاغل جدید در اقتصاد از سوی کارآفرینان و کسب و کارهای کوچک ایجاد می شود. ۷۰ درصد رشد اقتصادی در دهه های اخیر حاصل کسب و کارهای کوچک بوده است. کارآفرینی باعث افزایش مزیت رقابتی اقتصادی در سطح محلی٬ ملی و جهانی می شود. حدود یک سوم تفاوت در رشد اقتصاد ملی ماحصل فعالیت های کارآفرینانه در یک کشور است. کارآفرینی دارای یک موقعیت ممتاز و منحصر به فرد در اقتصاد نوین است
سالارزهی آموزش کارآفرینی از دیدگاه شخصی و فردی را را دارای اهمیت دانست، چونکه فرصت بیشتر برای ایده های آزاد و خلاقانه، احترام به خویشتن و احساس قوی کنترل و تسلط بر زندگی شخصی و آینده فرد ایجاد می نماید.
وی استاد کارآفرین و خلاق را اینگونه توصیف کرد: استاد کارآفرین باید یک چارچوب ذهنی به سمت حرفه تدریس مبتنی بر رهبری و هدایت جامعه و تقلی برای جستجوی فرصت ها برای تغییر و تفاوت در جامعه و اشتراک دانش و تجربه و خلق دستاوردهای نوآورانه و منحصر به فرد که می تواند ماهیت انتفاعی یا غیر انتفاعی داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه باید در مسیر دانشگاه کارآفرین قدم بردارد. مسئولیت دانشگاه ها در قرن بیست و یک حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین و ارزش آفرین است. در حال حاضر با توجه به نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی می توانیم از برند کارآفرینی دانشگاه جامع علمی-کاربردی برای پایداری و ماندگاری دانشگاه ها استفاده نماییم و این تهدید را تبدیل به فرصت نماییم.
رئیس دانشگاه جامع استان بیان داشت: اکثر دانشجویان نسل جوان و پر انرژی و علاقه مند به فراگیری مهارت و تشنه مباحث کارآفرینی هستند. رسالت دانشگاه٬ مراکز کارآفرینی، مراکز رشد و پارک علم و فناوری تقویم اکو سیستم کارآفرینی دانشگاه و پیوند اکو سیستم کارآفرینی دانشگاه با اکو سیستم کارآفرینی جامعه است.
وی افزود: غفلت دانشگاه ها از موضوع کارآفرینی منجر به کاهش ظرفیت ایده های بومی٬ کاهش سهم اختراعات و کاهش ظرفیت تولید کارخانجات و روند کاهشی رشد کسب و کار ها خواهد شد. غفلت دانشگاه ها و صنعت از موضوع کارآفرینی باعث افزایش واردات و افزایش وابستگی به محصولات خارجی و افزایش حوزه نفوذ بازار محصولات خارجی خواهد شد. واردات کالا ها و قاچاق کالا در مقیاس گسترده باعث تضعیف اکو سیستم کارآفرینی داخلی ٬ تعطیلی کسب و کارها و شرکت های داخلی و خواهد شد. کارآفرینی در مقیاس بزرگ و جهانی شمشیر دو لبه ای است که می تواند کسب و کارهای موجود را با چالش و نابودی مواجه سازد . با رویکردهای نوآورانه بسیاری از کسب و کارهای سنتی در معرض خطر ورشکستگی و تعطیلی قرار می گیرند و امروزه کشورهایی مانند چین با سلاح نرم کارآفرینی به دنبال تصرف بازار های جهانی از جمله بازارهای داخلی کشورمان هستند و بایستی در این زمینه هوشیار باشیم و کارآفرینی را به عنوان یک موضوع جدی در تمامی لایه های اجتماعی و آموزشی و در صنعت و بازار ترویج نماییم.
ایشان در این کارگاه آموزشی که کاملا به شیوه تعاملی و مبتنی بر گفتگو و طرح پرسش و پاسخ شرکت کنندگان بود مدرسان را به استفاده از الگوی تدریس کارآفرینانه و خلاقانه در کلاس و ایجاد گفتمان مشارکتی و تعاملی در جهت شکوفایی استعداد های خلاق دانشجویان ترغیب نمود. در انتهای کارگاه مدرسان از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری بازدید نمودند.
