اولین رویداد شتاب دانش آموزی استان سیستان و بلوچستان برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی-کاربردی واحد استان سیستان و بلوچستان اولین رویداد شتاب دانش آموزی استان به همت دانشگاه جامع علمی-کاربردی سیستان و بلوچستان و با همکاری سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان صبح پنج شنبه مورخ 2/9/96 در تالار همایش اتاق بازرگانی استان با حضور مقامات و مسئولین استانی برگزار گردید.
سرهنگ اعرابی رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان بیان داشت: براساس دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص بحث اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی، سازمان علمی، پژوهشی و فناوری استان عملکرد خود را بر اساس آموزش و ترویج کارآفرینی از سنین مدرسه قرار داد.
اعرابی افزود: لذا اولین رویداد شتاب دانش آموزی سیستان و بلوچستان با برگزاری حدود 16 پیش رویداد در مدارس سطح زاهدان کلید خورد. که این رویداد به همت دانشگاه جامع علمی-کاربردی سیستان و بلوچستان و با همکاری سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری و اداره کل آموزش و پرورش برگزار گردید.
ماحصل این پیش رویدادها ارائه 437 ایده از سمت دانش آموزان بود که از این ما بین 30 ایده به مرحله نهایی راه یافت و در نهایت در برنامه رویداد اصلی، 6 ایده به عنوان ایده های برتر منتخب و حائز جوایز ارزنده ای قرار گرفتند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سیستان و بلوچستان در ادامه این برنامه بیان داشت: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری (مد ظله العالی): ایران بزرگ امروز، بیش از هر زمان دیگر به کار و کارآفرینی نیاز دارد تا همچون عقابی تیز پرواز، در فضای پیشرفت و آبادانی و افتخار اوج گیرد. دو دلیل اساسی یعنی «آمادگی کشور برای جهش» و «فشار اقتصادی دشمنان»، ثابت می کند که ایران، بیش از هر دوره دیگر به کار و کارآفرینی احتیاج دارد. برای مقابله با این فشارها باید«اقتصاد مقاومتی واقعی» بوجود آوریم که معنای واقعی کارآفرینی نیز همین است.
دکتر سالارزهی در خصوص گردش مالی ایده پردازی و خلاقیت در جهان افزود: گردش مالی ایده پردازی در جهان بالغ بر ۲۳ هزار میلیارد دلار است، گردش مالی طلا و جواهرات و سنگ های قیمتی 1500میلیارد دلار، گردش مالی ۳۸۰۰ میلیارد دلاری فناوری اطلاعات و ارتباطات درجهان، گردش مالی انیمیشن در جهان ۲۰۹ میلیارد دلار است که تقریبا ۱۰۰ میلیارد دلار سهم ژاپن است، گردش مالی بازی های رایانه ای در جهان بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار است.
ایشان کارآفرینی در آموزش و پرورش را اینگونه توصیف کردند: امروز در دنیا موضوع بازنوآوری در آموزش و پرورش و انقلاب یادگیری مورد توجه ویژه قرار گرفته است. اصطلاحات جدیدی در حوزه آمیختگی کارآفرینی و آموزش در دنیا در حال ظهور است که کارآفرینی و خلاقیت جزء لاینکف بخش آموزش و پرورش و آموزش عالی شده است و مفاهیم جدید کودک کارآفرین، دانش آموز کارآفرین، مدرسه کارآفرین، معلم کارآفرین به ادبیات کارآفرینی در آموزش و پرورش اضافه شده است.
وی عنوان کرد: تقریبا پنج میلیون دانشجو در کشور داریم. تعداد دانش آموزان استان تقریبا ۶۳۰ هزار نفر است. تعداد ۱۱۰ هزار نفر دانشجو در استان سیستان و بلوچستان هستند. اگر به جای حافظه محوری٬ انباشت مطالب در ذهن روی خلاقیت ٬ هنر ٬ توانایی ها استعداد ها و علایق ذاتی دانش آموزان و دانشجویان کار کنیم بسیار نتیجه بهتری خواهیم گرفت تا صرف امتحان گرفتن و مدرک گرفتن. نرم افزار خلاقیت را باید جایگزین نرم افزار تند خوانی و حفظ کردن نماییم.
وی در خصوص واقعیتهای موجود در آموزش و پرورش گفت: نگاه افکار عمومی٬ والدین و دانش آموزان به آموزش و پرورش معطوف به هدایت دانشجویان به رشته های علوم تجربی و راهیابی فرزندان به رشته های پزشکی و پیراپزشکی است. رغبت دانش آموزان به رشته های ریاضی فیزیک و هنرستان های فنی و حرفه ای کاهش یافته است. گردش مالی بسیار گسترده ای در حوزه کنکور در کشور ایجاد شده است که در هیج کجای دنیا چنین روندی را شاهد نیستیم .اگر همین گردش مالی روی مباحث خلاقیت و توانمندی های فکری و اجتماعی دانش آموزان هدایت می شد چه اتفاقی حاصل می شد؟
رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی استان بیان کرد: اصطلاحات جدیدی در ادبیات کارآفرینی در آموزش و پرورش تحت عنوان کودکان و دانش آموزان کارآفرین اورده شده است . این اصطلاح نشان می دهد که دانش آموزان می توانند در حین آموزش اقدام به تاسیس یک کسب و کار کوچک نمایند و در اندیشه راه اندازی یک کسب و کار باشند. دانش آموزانی که از سنین کودکی و نوجوانی وارد جریان کارآفرینی خرد شوند در آینده جزء کارآفرینان موفق و بزرگ خواهند شد. ایشان در ادامه به تجربه زیست دوران کودکی و نوجوانی بعضی از کارآفرینان موفق دنیا پرداختند که رشد و شکوفایی استعدادهای کارآفرینانه آنها در یک بستر زمانی از کودکی و نوجوانی گرفته تا مراحل سن زمانی بالاتر شکوفا شده است . همچنین ایشان شرایط سنی دانش آموزان را مستعد ایده پردازی و رویاهای خلاقانه و نوآورانه دانستند و اظهار داشتند اگر در آموزش و پرورش رویکرد خلاقیت و کشف استعدادهای کارافرینانه دانش آموزان مورد توجه معلمان و مدیران مدرسه قرار بگیرد شاهد تحولات بسیار گسترده ای در این زمینه خواهیم بود .
دکتر سالارزهی در انتها پیشنهاداتی در مورد مدرسه کارآفرین به شرح ذیل داد: راه انداز مدرسه کسب و کار در سطح مدارس و برنامه ریزی دوره های کارآفرینی در برنامه های فوق برنامه، برگزاری مسابقه ایده تا کسب و کار در مدارس و دبیرستان ها در طول سال ، تاسیس کانون های کارآفرینی در مدارس و دبیرستان ها، راه اندازی دفتر توسعه کارآفرینی در مدارس، برگزاری نمایشگاه محصولات هنری و کارآفرینانه دانش آموزان، اجرای طرح کاشف ( دانش آموزان امروز ٬ کارآفرینان شایسته فردا .
در انتهای این رویداد از ایده های برتر دانش آموزی و مدیران مدارس فعال در حوزه کارآفرینی تجلیل شد. همچنین در حاشیه این رویداد دستاوردهایی از دانش آموزان کارآفرین به نمایش گذاشته شد.
