نشست علمی بزم اندیشه با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش کشور برگزار شد.

۰۷ دی ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۵ کد : ۳۷۴۵۷ اخبار
تعداد بازدید:۱۰۹۵
نشست علمی بزم اندیشه چهارشنبه مورخ ۶/۱۰/۹۶ با هدف گفتمان سازی تحول بنیادین آموزش و پرورش با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش کشور، ریاست دانشگاه جامع علمی-کاربردی استان، مدیران دستگاه های اجرایی و جمعی از مسئولان استانی در سالن همایش شهید مسلم کیخا آموزش و پرورش زاهدان برگزار گردید.
نشست علمی بزم اندیشه با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی-کاربردی واحد استان سیستان و بلوچستان، نشست علمی بزم اندیشه چهارشنبه مورخ 6/10/96 با هدف گفتمان سازی تحول بنیادین آموزش و پرورش با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش کشور، ریاست دانشگاه جامع علمی-کاربردی استان، مدیران دستگاه های اجرایی و جمعی از مسئولان استانی در سالن همایش شهید مسلم کیخا آموزش و پرورش زاهدان برگزار گردید.

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش وپرورش با حضور در نشست بزم اندیشه اظهار داشت: بسیاری از خانواده ها فرزندان خود را به سمت رشته های نظری سوق می دهند و از رشته های فنی وحرفه ای که آینده آنها تضمین شده است، غفلت می کنند .مهارت آموزی دانش آموزان و دانشجویان باید مورد توجه تمام نهادهای آموزشی باشدنهادهای . آموزشی کشور باید به سمت مهارت آموزی حرکت کنند تا بتوانیم برای جوانان ایجاد اشتغال کنیم.دانش آموزان دوره نظری حداقل باید یک مهارت را فرا گیرند. کسانی که می خواهند به مهندسی برسند باید از طریق فنی و حرفه ای وارد شوند.

حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان گفت: باید به سمت سرمایه گذاری در رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش پیش برویم. هدف آموزش و پرورش دستیابی به مراتبی از حیات طیبه است که برای رسیدن به این هدف شکوفایی فطرت نیاز است. تجهیز هنرستان های کار و دانش و مراکز فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان با هدف شناسایی ظرفیت های این استان به منظور ایجاد اشتغال انجام می شود.چابهار بهترین ظرفیت اشتغالزایی را دارد بنابراین ضروری است تا مراکز فنی و حرفه ای و هنرستان های کار و دانش سیستان و بلوچستان توجه خاصی به این امر داشته باشند. مزیت های نسبی سیستان و بلوچستان باید همواره مورد توجه مراکز فنی و حرفه ای برای بهره گیری از این ظرفیت ها در زمینه اشتغالزایی باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان بیان داشت: تقویت رشته های فنی و حرفه ای می توان معضل بیکاری را در جامعه از بین برد. این بزم با موضوع  کشف مهارت های فنی و حرفه ای در جهت اشتغال پایدار در استان با رویکرد به کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کار و دانش برنامه ریزی شده است.

علیرضا نخعی اظهار داشت: باید از تمام ظرفیت های سیستان و بلوچستان برای مهارت آموزی دانش آموزان استفاده کرد. و دست ساخته های دانش آموزان برای ما بسیار مهم است به همین دلیل به فکر راه اندازی نمایشگاه برای عرضه این محصولات هستیم.

مدیرکل آموزش فنی وحرفه‌ای سیستان و بلوچستان در ادامه این مراسم گفت: سند راهبردی مهارت آموزی در این استان آماده شده است. این سند در قالب بخش‌های مختلف نظیر روش‌های مطالعه، جمعیت شناختی و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل مناطق مختلف، تقسیم سیستان وبلوچستان به پنج قطب با توجه به مشترکات، تولیدات و اقلیم مشترک به منظور مهارت آموزی تدوین شده است.

محمد جهانتیغی اشاره کرد: گفتمان سازی سند تحول بنیادین در آموزش و  پرورش، ایجاد فضای مهارتی و زمینه مناسب برای شکوفایی استعداد های دانش آموزان را ایجاد می کند. دوره‌های مهارتی مورد نیاز برای یک دوره پنج ساله در سند راهبردی مهارت آموزی سیستان و بلوچستان تدوین شده است. با انجام کار‌های فرهنگی خانواده‌ها و دانش آموزان را باید مجاب کرد تا به سمت رشته‌های کار و دانش که آینده شغلی آنان تضمین شده است سوق پیدا کنند. سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد که می‌توان با گسترش رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش تولید ثروت کرد.

ریاست دانشگاه جامع علمی-کاربردی استان سیستان و بلوچستان نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: سهم آموزش های مهارتی در آموزش و پرورش استان 28 درصد و در آموزش عالی استان  تقریباً 20 درصد است و با توجه به افق برنامه ششم توسعه انتظار می رود که آمایش آموزش های مهارتی در آموزش و پرروش و آموزش عالی استان منطبق با مزیت ها و ظرفیت های استان باشد و این نسبت سهم آموزش مهارتی هم در آموزش و پرورش و هم در آموزش عالی رشد چشمگیری داشته باشد و ضرورت تشکیل کارگروه آمایش آموزش های مهارتی مشترک میان دانشگاه ها و آموزش و پرورش در سطح کلان و در سطح استان بسیار حائز اهمیت است

دکتر حبیب الله سالارزهی بیان کرد:  بخش قابل توجهی از دانش آموزان ناخواسته و تحت تاثیر تبلیغات موسسات کنکور در دوره متوسطه دوم به رشته علوم تجربی هدایت می شوند و دانش آموزان و والدین رغبتی برای هدایت فرزندان به رشته های مهارتی نشان نمی دهند . درحالیکه میزان اشتغال پذیری فارغ التحصیلان دوره های مهارتی چندین برابر بیشتر از دوره های نظری است. جایگاه و سهم آموزش های مهارتی در آموزش و پرورش و آموزش عالی در سطح کلان و استان باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

وی گفت:  اگر بخشی از گردش مالی  موسسات آمادگی کنکور به دوره های مهارتی تغییر یابد شاهد تحول معنی داری در ارتقاء گفتمان مهارت و کارآفرینی در جامعه خواهیم بود.  جهت گیری دانشگاه های استان برای  توسعه دوره های کارشناسی ارشد و دکترا  راه حل مقطعی برای نجات دانشگاه ها از مشکلات مالی و اعتباری است. در آینده  با افزایش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دوره های تحصیلات تکمیلی  شاهد عدم اقبال جامعه از دوره های تحصیلات تکمیلی خواهیم بود و انتظار می رود تمامی دانشگاه های استان، گفتمان مهارت آموزی و کارآفرینی را در اولویت برنامه های کاری شان قرار دهند.

سالارزهی افزود: رشته های مهارتی دانشگاه جامع علمی-کاربردی استان به افزایش دوره های مهارتی علمی- کاربردی این دانشگاه در حوزه های فرهنگ و هنر و  بخش صنعت و کشاورزی که متناسب با مزیت های استان  است بسیار کمک کننده است. و دانشگاه جامع علمی-کاربردی آمادگی کامل خود را برای همکاری با آموزش و پرورش و سایر دانشگاه ها  برای آمایش دوره های مهارتی استان  اعلام می کند.

رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی همچنین در ادامه پیشنهادهایی را برای توسعه گفتمان مهارت آموزی عنوان کرد شامل نظیر ضرورت کارگروه مشترک برنامه ریزی درسی دوره های مهارتی و نظری  در وزارت آموزش و پروش و آموزش عالی در سطح ملی و منطقه ای، ضرورت انطباق رشته های آموزشی و دوره های درسی در آموزش و پرورش و دانشگاه ها با نیازهای واقعی و بالقوه بازار کار و اشتغال متناسب با ظرفیت های استان، تدوین دوره های مهارتی جدید و کسب و کارهای نوین  متناسب با الزامات عصر فناوری های نوین برای استان، استفاده از ظرفیت دانشگاه های استان و بخش های صنعت، اتاق بازرگانی، اصناف و شرکت های صنعتی  برای راه اندازی مدارس مهارتی و کسب و کار در همکاری با آموزش و پرورش عنوان کرد.

وی در ادامه افزود: تبدیل تهدید بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی به فرصت و جریان سازی گفتمان مهارت و کارآفرینی در مدارس و خانواده ها، آمایش مهارتی مشاغل جدید و تدوین دوره های جدید مقطع کار و دانش و فنی و حرفه ای برای استان، ایجاد و راه اندازی هنرستان های تخصصی سنگ های قیمتی  هنرستان های صنایع دستی و ... در شهرهای استان، راه اندازی مدرسه مهارت و کسب و کار در تمامی سطوح مدارس متوسطه اول و دوم و حتی دبستان ها و استعداد یابی و برگزاری دوره های فوق برنامه مهارتی برای دانش آموزان، برگزاری رویداد ها و جشنواره های کسب و کار و مهارتی در سطح مدارس، ایجاد ساز و کار جایزه ملی مهارت و نوآوری برای دانش آموزان در تمامی سطوح و ایجاد نظام صلاحیت حرفه ای برای دانش آموختگان مهارت فنی و حرفه ی و  علمی کاربردی نیز از دیگر پیشنهادات در جهت توسعه گفتمان مهارت آموزی است.

در انتهای این مراسم از نفرات برتر مسابقات پژوهش و کارآفرینی دانش آموزی سیستان و بلوچستان تجلیل گردید.