توسعه آموزش های مهارتی شاهراه توسعه کشور

مدرس کارآفرین دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سیستان و بلوچستان، اگر ریشه مشکلات کشور را بیکاری بدانیم، کلید حل آن نیز مهارت آموزی است

۱۷ مرداد ۱۳۹۷ | ۰۷:۰۰ کد : ۳۹۵۸۴ اخبار
تعداد بازدید:۱۹۹۹
مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سیستان و بلوچستان و مسئول خانه نخبگان سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان سیستان و بلوچستان در خصوص توسعه آموزش مهارتی در جامعه می گوید: توسعه آموزش های مهارتی شاهراه توسعه کشور است و اگر می خواهیم پیشرفت کنیم باید آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای را گسترش دهیم.
مدرس کارآفرین دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سیستان و بلوچستان، اگر ریشه مشکلات کشور را بیکاری بدانیم، کلید حل آن نیز مهارت آموزی است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علمی-کاربردی واحد استان سیستان و بلوچستان، لاله الله دادی مدرس کارآفرین دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سیستان و بلوچستان، مسئول خانه نخبگان سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان و مدیر مدرسه کسب و کار دانشگاه سیستان و بلوچستان است.

وی، استعداد سنجی، طراحی مدل خلاقیت و شکوفایی برای تدوین مجموعه اطلاعات مربوط به شغل و اشتغال و همچنین هدایت تحصیلی بر مبنای علاقه و استعداد را موضوعاتی می داند که باید به آنها به صورت جدی توجه کرد تا بتوان از آمار بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی به مراتب کم کرد.

اگر ریشه مشکلات کشور را بیکاری بدانیم، کلید حل آن نیز مهارت آموزی است

مسئول خانه نخبگان سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان در خصوص توسعه آموزش مهارتی در جامعه می گوید: توسعه آموزش های مهارتی شاهراه توسعه کشور است و اگر می خواهیم پیشرفت کنیم باید آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای را گسترش دهیم. در کل تنها دلیل موفقیت کشورهای صنعتی این بوده است که بر آموزش های مهارتی بسیار تأکید کردند. بسیاری از دانش آموختگان آموزش عالی نتوانسته شغلی متناسب با تحصیلات دانشگاهی خود پیدا کنند. اگر ریشه مشکلات کشور را بیکاری بدانیم، کلید حل آن نیز مهارت آموزی است.

کشورهای پیشرفته بیش از تحصیلات نظری به توصعه آموزش های مهارتی پرداخته اند

وی ادامه داد: باید آسیب شناسی کنیم که نظام آموزش عالی کشور که به خوبی در سال های اخیر توسعه پیدا کرده، نقیصه ای داشته که نتوانسته است پاسخگوی اشتغال باشد؛ امروزه در همه کشورها به خصوص کشورهای پیشرفته بیش از آنکه به تحصیلات دانشگاهی و نظری اهمیت داده شود، به توسعه آموزش های مهارتی پرداخته می شود.

الله دادی خاطرنشان کرد: آنچه را که به عنوان مولفه می توان نام برد، استفاده از مدرسان مهارتی، امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی، ترویج فرهنگ کارآفرینی، برگزاری دوره ها و کارگاههای مبتنی بر کسب و کار است.

وی در خصوص همکاری بین سازمانی نهادها، افزود: همکاری بین سازمانها نظیر دانشگاه ها، آموزش و پرورش، بنیاد نخبگان، مراکز رشد و پارک علم و فناوری در خصوص پیاده سازی عملی و واقعی آنچه که به عنوان تفاهم نامه بعضاً بین خود دارند را اگر اجرایی نمایند حتماً در خروجی این آموزشهای مهارتی کمک کننده خواهد بود.

دانشگاه ها باید از شاخه تئوری و نظری به سمت آموزشهای عملی و مهارتی متمایل شوند

الله دادی اشاره کرد: بسیاری از فارغ التحصیلان بیکار به علت نداشتن مهارت، جذب بازار کار نمی شوند؛ برای مهارت آموزی آنها یکسری سیاستها به کار گرفته شده است مثل طرح کارورزی و جذب دانش آموختگان، طرح اشتغال فراگیر، مهارت آموزی در محیط کار واقعی، مشوق های بیمه ای کارآفرینی با هدف افزایش مهارت و اشتغال جوانان، ارتباط دانشگاه با صنعت، اعتماد واگذاری طرحها و پروژه های دولتی استانی به افراد بومی و… بهر حال اینگونه طرحها می تواند مهارت افراد را در حین فارغ التحصیلی افزایش و شانس آنها را برای جذب یا کسب درآمد بیشتر کند. ضمن اینکه نباید این نکته را فراموش کرد که دانشگاهها از شاخه تئوری و نظری باید کاملا به سمت آموزشهای عملی و مهارتی در دروس بسیاری که این قابلیت را دارند، متمایل شوند.

دانش آموزان را از سنین ابتدایی به کارآفرینی و کسب و کار علاقمند کنیم

مسئول خانه نخبگان سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان در پاسخ به این سوال “آیا مهارت آموزی از سالهای اولیه تحصیل برای دانش آموزان فراهم هست یا خیر؟” افزود: متاسفانه در همین استان خودمان بسیاری از مدیران مدارس و .. نه علاقمند به این مبحث و نه علم آن را دارند و صرفاً دنبال آنچه که به آنها به عنوان وظیفه محول شده است، هستند، لیکن مدارس باید به این علم برسند که دانش آموزان را از سنین ابتدایی علاقمند به کارآفرینی و کسب و کار نمایند، تا ضمن کمک به کاهش آمار بیکاری، شور و نشاط لازم را از بین دانش آموزان حذف نکنند. در حالی که مهارت آموزی به دانش آموزان در نظام های آموزشی بیش از نمره و معدل اهمیت دارد. دانش آموزان با مهارت یابی می توانند به درک عمیق تری از آموخته های خود دست یابند و برای ساختن آینده ای بهتر آماده شوند. همچنین می توان جایگزین کردن طرح شهاب را به جای آزمونهای ورودی غیر استاندارد برای مدارس سمپاد یک گام مهم در این حوزه نامید.

مدرک بدون پشتوانه مهارت دیگر جوابگو نیست

الله دادی در جواب این سوال “نظام آموزشی فعلی چقدر در راستای اشتغال فارغ التحصیلان موثر است؟” گفت: در حال حاضر که تقریباً می توان گفت صفر درصد، ولی یکسری رویکردها در حال اجرا در سیستم آموزشی است که متحمل گذشت زمان و فرهنگ سازی این مهم است. اگر به طور واقعی بخواهیم به این مورد اشاره کنیم خیلی از فارغ التحصیلان دانشگاهی بعد از گذراندن چندین سال از عمر خود در دانشگاهها، نهایت به آموزشگاههای فنی و حرفه ای یا .. جهت کسب مهارت مراجعه می کنند که این خود فاجعه است.

وی تصریح کرد: مدرک بدون پشتوانه مهارت در عصر حاضر دیگر جوابگو نیست. شاید تا چند سال گذشته رویکرد جذب و استخدام صرفاً بر اساس مدارک دانشگاهی یا داشتن ژن خوب بوده است ولی در حال حاضر مدیر یا رئیس یک مجموعه برای پیشبرد و رشد مجموعه خود به افراد متخصص بیشتر تمایل دارند، شاید دنیای پیش رو دیگر تمایل مدرک گرایی از خود نشان ندهد چون عصر حاضر عصر ایده پردازی و کارآفرینی است و افراد متخصص و مهارتی شانس بیشتری در این رقابت خواهند داشت.

واگذاری بسیاری از تسهیلات به کارآفرینان باعث ورشستگی آنها شده است

الله دادی در خصوص حمایت از کارآفرینان نمونه و تولیدکنندگان موفق استان خاطرنشان کرد: نمی توان این مورد را برای همه نفی یا تایید کرد، کارافرینان زیادی هستند که مورد حمایت و تشویق قرار گرفته اند و از سویی کارآفرینان بزرگ دیگری در استان نیز وجود دارند که متاسفانه به هیچ شکلی مورد توجه قرار نگرفته اند، بهر حال باید این دوستان زیاد چشم داشتی به اینجور حمایتها نداشته باشند و سعی کنند به معنای واقعی روی پای خود از ابتدا بایستند. البته نباید فراموش کنیم که واگذاری بسیاری از تسهیلات مالی به کارآفرینان نه تنها باعث حمایت آنها نشده است بلکه با درصدهای غیرعقلانی باعث ورشکستگی آنها شده است.

به جای دانشگاه گرایی فرزندم بر کسب مهارت و تخصص او تاکید دارم

مسئول خانه نخبگان سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان در انتها در جواب این سوال ” اولویت شما برای تحصیل فرزندتان دانشگاه های فنی و کاربردی است یا دانشگاه های نظری؟: افزود: بنده بیشتر به جای دانشگاه گرایی فرزندم از همین سنین کم بر کسب مهارت و تخصص وی تاکید دارم تا بتواند استعداد خود را در زمینه مورد علاقه اش کشف کند. بیشتر به جای دانشگاه گرایی به حوزه کارآفرینی تشویقش می کنم چون دنیای آینده به آن شکلی که اکنون وجود دارد، دیگر مدرک گرایی را نمی پسندد. ولی آنچه که به طور واقعی مشهود است دانشگاه مهارت آموز جوابگوی عصر حاضر خواهد بود؛ البته مهارت آموز به معنای واقعی اگر وجود داشته باشد حتماً هر عقل سلیمی آن را انتخاب خواهد کرد.

 وی در خصوص نقش دانشگاه جامع در استان بیان داشت: تشکیل شرکت های دانش بنیان٬ حمایت های مادی و معنوی از دانشجویان به صورت مستقیم و یا از طریق معرفی به بنیاد ملی نخبگان استان، پارک علم و فناوری استان و بانک ها و موسسات مالی جهت استفاده از تسهیلات ارزان قیمت و نقش آفرینی دانشگاه جامع علمی کاربردی در توسعه و اشتغال استان می تواند از مزایای این دانشگاه برشمرد

الله دادی با تأکید بر نقش دانشگاه جامع علمی کاربردی در پر کردن شکاف آموزش های مهارتی در راستای تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص منطقه، گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی نقش آفرینی قابل توجهی در زمینه تربیت نیروی انسانی ایفا کرده است و با توجه به پتانسیل‌ها و فرصت های موجود استان از جمله نیروهای بادی و خورشیدی و ...می تواند در ایجاد فرصتهای اشتغال به همراه آموزش گام بردارد.

وی افزود: آموزشهای علمی–کاربردی بدلیل ماهیت طرح و تأکید بر جنبه های کاربردی در آموزش از اهمیت ویژه و استراتژیک برخورداراست. با توجه به اینکه در عصر حاضر کارآفرینی یک ضرورت است نه یک انتخاب.  فراگیرى شیوه هاى نوین کارآفرینانه، می تواند توسط دانشگاه جامع راه حل مواجه با مشکلات آتى باشد.

الله دادی دیگر راهبردهای توسعه دانشگاه جامع علمی کاربردی را شامل حمایت از محققان، مدرسان  و دانشجویان در تولید و انتقال فناوری و انجام پژوهش¬های کاربردی و توسعه¬ای در حوزه های مرتبط با مزیتهای دانشگاه جامع علمی کاربردی و  زمینه سازی برای جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی در توسعه آموزش های علمی کاربردی دانست


( ۱ )