مدرس و مخترع جوان سیستان و بلوچستانی روبیک به شکل لوگوی دانشگاه جامع علمی کاربردی را طراحی کرد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علمی کاربردی واحد استان سیستان و بلوچستان، عادل ریکی کارآفرین و ایده پرداز در حوزه رباتیک، بازی سازی و برنامه نویس حرفه ای، مدیر خلاقیت و هوشمند سازی و تسهیلگر تولید محتوای شرکت ایما در پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان، مخترع و پژوهشگر برتر استانی و مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی است. پروژه جامع شهرداری، ساخت آنتی ویروس و ساخت نرم افزار جامع قرعه کشی ازدیگر برنامه های وی بوده است.
ریکی درباره خود گفت: در دوره دبیرستان به کارهای خلاقانه و بازی سازی روی آوردم. کارشناسی علوم کامپیوتر از دانشگاه سیستان بلوچستان و دوره کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر را بدلیل موقعیت خاصی به پایان نرساندم و وارد بازار کار شدم. بنظرم بزرگترین شکستم این بود که با دنیای کارآفرینی دیر آشنا شدم و بزرگترین موفقیتم آشنایی با دوست عزیزم مهران ریکی در سال 1390 بود که 7 سال باهم هم تیمی و همکار هستیم. اکنون آینده کاری خود را روشن می بینیم، با توجه به خاص بودن کار و نمونه ها، جای پیشرفت وجود دارد. در حال حاضر روی تکنولوژی کار می کنیم که هم در سطح دنیا و هم در سطح ایران جدید است. به دنبال هوشمند سازی دستگا هایی هستیم که در ایران تولید نمی شود.
مدرس جوان بیان داشت: از دوره دبیرستان با حضور در مدرسه و شرکت در فعالیت های فوق برنامه دنبال اختراع و خلاقیت بودم. سال 1390 با یک دوست آشنا شدم که من را به سمت برنامه نویسی هدایت کرد و بعد با دانشگاه جامع علمی کاربردی آشنا شدم که وارد فاز کارآفرینی به سبک درست تر و فنی تر شدم در این مدت با دوستانم شرکت تولید محتوا زدیم و بعداً در همان شرکت قسمت هوشند سازی و بازی سازی را راه اندازی کردیم.
وی افزود: دانش علمی کاربردی من صد در صد در پیشبرد اهدافم موثر بود چون اگر مهارت نباشد، علم هیچ فایده ای ندارد. اما فضای کارآفرینی در ایران بسیار ضعیف ولی چشم انداز زیباست، اگر بوروکراسی حذف شود و حمایت همه جانبه باشد، خیلی از مشکلات را رفع می کند. وجود مراکز رشد، نوآوری و پارک علم وفناوری می تواند یک موتور محرک برای دانشجویان و اساتید و علاقه مندان باشد. شکست گام اول پیروزی هست.
مخترع استان افزود: روبیک های حجمی که در صنعت ساختمان و مکانیک بکار می رود، عنوان اختراع بنده است. یک مدل روبیک، که تک رنگ هستند و حجم های مختلفی رو شامل می شود و مانند روبیک های معمولی اشکال منتظم نیست و می تواند هر شکلی باشد. که در حال حاضر ساخت روبیک به شکل لوگو دانشگاه جامع علمی کاربردی را انجام می دهد که تمام طراحی، ساخت و... توسط اینجانب و تیم بچه های شرکت ایما انجام شده است. یک نوع کنترل کننده هوشمند برای دستگاه های مکانیکی، مانند درب ها و همچنین تولید و طراحی تجهیزات سخت افزار در زمینه خاص از دیگر ایده های به ثبت رسیده است.
ریکی ادامه داد: متاسفانه با وجود ایده ها و طرحهای زیادی که داشتیم هیچ حمایتی از طرف دولت و سایر نهادها نداشتیم و خیلی کم در حد حضور درنمایشگاه ها بوده است. ایجاد فضا، کمک مالی، ایجاد موقعیت رقابتی و... می تواند در ایجاد اشتغال برای جوانان بیکار بسیار موثر باشد.
مدرس جوان خاطرنشان کرد: مستقل شدن افراد و این موضوع که خواستن توانستن است. ایجاد اشتغال برای خودم و دوستان شاید مهمترین دستاورد کارآفرینیم باشد. و به هم دانشگاهی های خودم و سایر دانشجویان توصیه می کنم سعی بر مهارت آموزی داشته باشند تا نمره گرفتن.
وی در خصوص نقش دانشگاهها در توسعه کارآفرینی گفت: خارج شدن از فضای بسته آموزشی و روی آوردن به مهارت سنجی امروزه نیازمند همه مراکز آموزشی است. نباید انتظار داشته باشیم کسی که حفظیات دارد حتماً مهارت آموز باشد. موسس سایت علی بابا گفت به دخترم گفتم، نمی خواهد نفر اول کلاس باشی چون کسانی که فقط درس میخوانند زمان برای فکر کردن ندارند. یادگیری با حفظ کردن بدست نمی آید بلکه با کار عملی و مهارت آموزی است.
ریکی پاشنه آشیل کارآفرین را در نبود قوانین پشتیبان و وارد شدن دولت در بحث دلالی و بنگاه داری دانست و گفت: قاعدتاً همیشه خوب و بد وجود دارد، باید بدانیم بدها زمینه خوب شدن هستند. به قول معروف تا شقایق هست زندگی باید کرد، منفی بافی و ایجاد فضای ملتهب برای کارآفرین سم است و باید بدانیم که فعل خواستن همانطور که مقام معظم رهبری گفتند توسط جوان ایرانی قابل صرف است.
