دانشگاه جامع علمی کاربردی نیروی محرکه ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری

با حضور معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور نشست هم اندیشی روسای مراکز استان سیستان و بلوچستان برگزار شد

۲۲ دی ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۰ کد : ۴۱۹۶۳ اخبار
تعداد بازدید:۵۱۶
سه شنبه مورخ ۱۸/۱۰/۹۷ نشست هم اندیشی روسای مراکز علمی کاربردی استان سیستان و بلوچستان با حضور معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور در زاهدان با ارائه برنامه های درسی و آموزشی دانشگاه، منطبق با نیازهای بخش‌های اقتصادی، خدماتی، کشاورزی و فرهنگ و هنر برگزار شد.
با حضور معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور نشست هم اندیشی روسای مراکز استان سیستان و بلوچستان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علمی کاربردی واحد استان سیستان و بلوچستان، سه شنبه مورخ 18/10/97 نشست هم اندیشی روسای مراکز علمی کاربردی استان سیستان و بلوچستان با حضور معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور در زاهدان با ارائه برنامه های درسی و آموزشی دانشگاه، منطبق با نیازهای بخش‌های اقتصادی، خدماتی، کشاورزی و فرهنگ و هنر برگزار شد.

محمد علی اخوان بهابادی معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور بیان داشت: اهداف عملیاتی معاونت مطابق برنامه راهبردی دانشگاه در افق۱۴۰۴ شامل تربیت دانش‌آموختگانی مومن، متعهد و برخوردار از شایستگی‌های اخلاقی و حرفه‌ای همراه با تجارب متراکم مهارتی، سازگار کردن مزیت‌ها و کارکردهای دانشگاه مبتنی بر نیازهای برنامه‌های توسعه کشور، تصویرپردازی از دانشگاه به‌عنوان نیروی محرکه و اصلی ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری، ایجاد تعامل اثربخش با دیگر دانشگاه‌ها و زیرنظام‌های آموزش عالی، ایجاد سامانه رصد و ارزیابی نیازهای روز کشور و بازار کار برای انطباق برنامه‌های دانشگاه با نیازها، ارتقاء دانش حرفه‌ای و عملیاتی مدرسان، استانداردسازی فرآیندهای ارائه آموزش و برنامه‌های درسی دانشگاه، انطباق برنامه‌های درسی و آموزشی دانشگاه با نیازهای بخش‌های اقتصادی، خدماتی، کشاورزی و فرهنگ و هنر است.

معاون آموزش دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: بازنگری و اصلاح برنامه‌های درسی، تهیه طرح‌های شناسایی خبرگان بدون مدرک و برنامه‌ریزی جهت استفاده از دانش و تجارب آن ها، همکاری در امر برنامه‌ریزی سیمنارها و کنفرانس‌های علمی با واحدهای ذی­ربط، زمینه سازی برای گسترش، تنوع بخشی و کیفیت بخشی و نیاز سنجی اجرای آموزش‌های مهارتی و تخصصی مورد نیاز فعلی و آتی و بسیح ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه بخش‌های مختلف اقتصادی و اجرایی و موسسات غیردولتی در گسترش آموزش‌های عالی آزاد و خاص، استفاده از متخصصان و صاحبان صنایع در تهیه پروژه‌های سنجش و ارزشیابی مهارت، برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه در راستای سند چشم انداز نقشه جامع علمی کشور و آمایش سرزمین و آیین‌نامه نظام ملی مهارت و فناوری، برنامه‌ریزی برای ارتقای مهارت‌های علمی تخصصی دانشجویان جهت ورود به جامعه از وظایف مربوطه است.

دکتراخوان بهابادی افزود: در کنار آموزش و مهارت های کارآفرینی در دانشگاه، باید بستری برای بکارگیری نیروی انسانی مستعد در این استان مهیا شود. آموزش و توسعه کارآفرینی در دانشگاه به منظور ایجاد ارتباط بین نظام آموزش های رسمی کشور با بازار کار و برای کمک به آماده سازی شغلی دانشجویان و تربیت منابع انسانی کارآفرین می باشد. نیروی انسانی متخصص و دانش مدار جزء دارایی های یک سازمان و به عنوان مهمترین مزیت رقابتی و کمیاب ترین منبع در اقتصاد دانش محور امروز است.ارائه محصولات و خدمات متمایز و با کیفیت، کاهش هزینه ها، خلاقیت، نوآوری و افزایش رقابت پذیری از مزایای برخورداری از منابع انسانی کیفی و دانشی است، از این رو استراتژی کسب و کار سازمان های امروزی ضرورتا" بر روی منابع انسانی متمرکز شده است .

در ادامه این نشست ریاست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سیستان و بلوچستان ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این دانشگاه در یک سال گذشته به حوزه های و پتانسیلهای اشتغالزا در استان اشاره کرد و گفت: استان سیستان و بلوچستان برخوردار از نعمتهای خدادی وسیع می باشد که دانشگاه با تمرکز بروی این پتانسیلها متناسب با نیازهای منطقه، آموزشهای مهارتی به دانشجویان ارائه می کند . همچنین با توجه به ظرفیتهای هر شهر استان مراکز نوآوری تخصصی را راه اندازی خواهیم کرد که خود الگوی مناسبی برای اشتغالزایی خواهد بود.

دکتر حبیب الله سالارزهی بیان داشت: از تولید ناخالص ملی در کل دنیا سهم ده درصد منابع دنیا و سهم یک درصد جمعیت کره زمین را دارا هستیم و در سطح استانی ما 11 درصد مساحت کشور و 5/3 درصد جمعیت و دارای بیشترین سهم منابع خدادادی و طبیعی در کشور هستیم اما به لحاظ سهم استان از تولید ناخالص داخلی تقریباً یک درصد سهم کشوری را دارا می باشیم که در شان و جایگاه استان نیست اگر سهم تولید ناخالص داخلی بر جمعیت استان تقسیم شود رقم بسیار ناچیزی بدست می آید. در حالیکه در استان کرمان 3.9 درصد جمعیت کشور و سهم استان کرمان از تولید ناخالص داخلی 3.5 درصد است. متاسفانه پدیده های منفی مانند قاچاق، فقر، بیکاری، اعتیاد، سوخت کشی و خشنونت و .... تصویر نادرستی از استان در فضای خارج از استان ایجاد نموده است که جریان اکو سیستم کارآفرینی که همسو با رسالت دانشگاه جامع است، در تمامی سطوح می تواند این تصویر را در گذر زمان اصلاح نماید.

وی تصریح کرد: در ادامه مسیر 10 مرکز نوآوری تخصصی را برای دیگر مراکز استان هدف گذاری کردیم تا هر مرکز متناسب با رشته ها و مزیت های منطقه از حالت کلی و فراگیر پیشی بگیرد. در سایر مراکز استان خامه دوزی، سنگ های قیمتی، خوراکی های سنتی، حصیربافی با توجه به فرآوری های خرما، دوخت های سنتی و سوزن دوزی از جمله عناوین این مراکز خواهد بود. همچنین قالی بافی و فرش دستباف می تواند در قالب مرکز نوآوری دنبال شود.