جلسه همکاری مشترک دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سیستان و بلوچستان با آموزش و پرورش استان برگزار شد

۱۵ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۹:۵۵ کد : ۴۲۳۶۲ اخبار
تعداد بازدید:۵۱۹
جلسه همکاری مشترک دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سیستان و بلوچستان با آموزش و پرورش استان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان سیستان و بلوچستان، جلسه همکاری مشترک دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سیستان و بلوچستان با آموزش و پرورش استان با حضور ریاست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان، معاون آموزشی آموزش و پرورش استان، جمعی از مسئولان آموزش و پرورش و کارکنان واحد استانی در سالن کنفرانس دانشگاه برگزار شد.

در این جلسه ریاست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سیستان و بلوچستان ضمن خیر مقدم به حاضرین گزارشی از عملکرد دانشگاه در حوزه کارآفرینی و گروه های آموزشی و رشته های تحصیلی در دانشگاه ارائه نمودند.

دکتر سالارزهی بیان داشت: درحال حاضر آموزش مهارتی در آموزش و پرورش 36 درصد است که در طول برنامه ششم باید به 50 درصد برسد. در آموزش عالی نیز آموزش های مهارتی حدود 25 درصد است که باید در طول برنامه ششم توسعه به 35 درصد افزایش یابد. در حالی که در  بعضی کشورهای صنعتی این آمار بالای 60 درصد است.

وی گفت: سیستان و بلوچستان بیشترین ظرفیت منابع طبیعی و مزیت های منحصر به فرد سواحل مکران، اقلیم چهار فصل و پتانسیل های گردشگری و ... را داراست. با یک نگاه اجمالی به سیستان و بلوچستان، با مساحت 785/181 کیلومتر مربع، جمعیت 327/534/2 نفر، درصد باسوادی 6/71 درصد، 1210 کیلومتر مرز خاکی، 370 کیلومتر مرز آبی و 37 شهر، بیشترین اشتغال در بخش خدمات  51 درصد، کمترین اشتغال در بخش صنعت 6 درصد، بالاترین نرخ بیکاری و رشد فزآینده نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی علوم  انسانی و رشته های پایه و رشته های غیر مهارتی را داریم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تاکید کرد: سهم قابل توجهی از رشته های دانشگاهی و ماهیت دانشگاه های استان رشته های نظری و غیرمهارتی هستند و ارتباط چندانی با نیازها، مزیت ها و منابع استان ندارند و پیامد توسعه رشته های نظری افزایش نرخ فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار و غیرمهارتی است.

وی خاطرنشان کرد: بعضی از دانشگاه های استان برای خروج از این بن بست توسعه تحصیلات تکمیلی را در اولویت قرار داده اند که این مسئله باعث افزایش نرخ فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی بیکار خواهد شد.

دکتر سالارزهی تصریح کرد: سهم آموزش های کار و دانش و فنی و حرفه ای در کل استان 29 درصد است. این آمار در کل کشور حدود 35 درصد است و باید بتوانیم سهم آموزش های مهارتی در آموزش و پرورش را افزایش دهیم.

دکترسالارزهی مهم‌ترین و پردرآمدترین رشته‌های شاخه کاردانش را شامل، رشته پرورش زنبور عسل، پرورش میگو و ماهی و یا در مناطق گرمسیر، رشته‌های پرورش خرما و زعفران، در شهرهایی که ساختمان‌های چند طبقه وجود دارد، رشته «تعمیر و نصب آسانسور» یکی از رشته‌های پردرآمد است؛ ضمن اینکه رشته قنادی و آشپزی نیز از جمله رشته‌های پر درآمد محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: طراحی و تراش سنگ‌های قیمتی، پرورش گیاهان دارویی و آپارتمانی، تابلوساز برق صنعتی، بازرسی جوش و مرغداران صنعتی، از جمله رشته‌هایی هستند که معمولاً فارغ‌التحصیلان آنها در این رشته‌ها بیکار نشده و مشغول به کار هستند

دانشیار گروه مدیریت دانشگاه سیستان و بلوچستان تصریح کرد: خالی بودن بسیاری از صندلی‌های دانشگاه مؤید این نکته است  که مدرک تحصیلی دیگر شغل نمی‌آورد؛ بلکه مهارت، شغل آور است و هرکسی متناسب با مهارت خود جذب بازار کار می‌شود.

وی توجه به پتانسیلها و ظرفیتهای استان را لازمه خروج از معضل بیکاری و ایجاد اشتغال متناسب با دانش روز تحصیلی دانست و در ادامه جلسه پیشنهادهایی را برای توسعه گفتمان مهارت آموزی عنوان نمود شامل تشکیل کارگروه مشترک برنامه ریزی درسی دوره های مهارتی و نظری در وزارت آموزش و پروش و آموزش عالی در سطح ملی و منطقه ای، ضرورت انطباق رشته های آموزشی و دوره های درسی در آموزش و پرورش و دانشگاه ها با نیازهای واقعی و بالقوه بازار کار و اشتغال متناسب با ظرفیت های استان، تدوین دوره های مهارتی جدید و کسب و کارهای نوین متناسب با الزامات عصر فناوری های نوین برای استان، استفاده از ظرفیت دانشگاه های استان و بخش های صنعت، اتاق بازرگانی، اصناف و شرکت های صنعتی برای راه اندازی مدارس مهارتی و کسب و کار در همکاری با آموزش و پرورش عنوان کرد.

وی در ادامه افزود: تبدیل تهدید بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی به فرصت و جریان سازی گفتمان مهارت و کارآفرینی در مدارس و خانواده ها، آمایش مهارتی مشاغل جدید و تدوین دوره های جدید مقطع کار و دانش و فنی و حرفه ای برای استان، ایجاد و راه اندازی هنرستان های تخصصی سنگ های قیمتی  هنرستان های صنایع دستی و ... در شهرهای استان، راه اندازی مدرسه مهارت و کسب و کار در  تمامی سطوح مدارس متوسطه اول و دوم و حتی دبستان ها و استعداد یابی و برگزاری دوره های فوق برنامه مهارتی برای دانش آموزان، برگزاری رویداد ها و جشنواره های کسب و کار و مهارتی در سطح مدارس، ایجاد ساز و کار جایزه ملی مهارت و نوآوری برای دانش آموزان در تمامی سطوح و ایجاد نظام صلاحیت حرفه ای برای دانش آموختگان مهارت فنی و حرفه ی و  علمی کاربردی نیز از دیگر پیشنهادات در جهت توسعه گفتمان مهارت آموزی است.

رخشانی معاون آموزشی، آموزش و پرورش استان در خصوص سند بنیادین تحول و 3 آموزش اصلی این سند که در خصوص مهارتهای علمی آموزش و پرورش، مهارتهای حرفه ای جهت بازار کار و مهارتهای زندگی هست توضیحاتی ایراد نمودند.

وی در خصوص برنامه ایران مهارت که دارای 3 سطح بوده و هدف از اجرای آن افزایش توان دانش آموزان در جامعه می باشد نیز مباحثی را مطرح نمود. و مشکلات آموزشی در آموزش و پرورش استان را مشکلات زیر ساختی بیان کرد.

وی به ضرورت همکاری دانشگاه های استان بویژه دانشگاه جامع علمی کاربردی در انتقال تجارب مهارت آموزی و برگزاری دوره های مهارتی کسب و کار در هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش و سایر مدارس اشاره نمود. همچنین مقرر گردید ایده پیشنهادی مدرسه کسب و کار و برگزاری رویدادهای شتاب دانش آموزی که در حال حاضر با همکاری مشترک دانشگاه سیستان و بلوچستان و دانشگاه جامع علمی کاربردی و آموزش و پرورش در مرکز استان در حال اجرا است در سایر شهرستان های استان دنبال گردد.