جهت توانمند سازی دانش آموزان استان سیستان و بلوچستان؛

تفاهم نامه همکاری چهارجانبه با حضور ریاست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان به امضاء رسید

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۸ کد : ۴۳۶۴۵ اخبار
تعداد بازدید:۴۶۲

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان سیستان و بلوچستان، یکشنبه مورخ 15/2/98 با حضور ریاست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سیستان و بلوچستان، رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان و مدیر مدرسه کسب و کار دانشگاه سیستان و بلوچستان تفاهم نامه همکاری چهارجانبه جهت توانمندسازی دانش آموزان استان سیستان و بلوچستان به امضاء رسید.

در ابتدای جلسه شهریاری، رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان ضمن تبریک به مناسبت هفته معلم و فرارسیدن حلول ماه مبارک رمضان بیان داشت: در راستای اهداف سند چشم انداز و سیاستهای کلی نظام  مقدس جمهوری اسلامی ایران و در جهت بهره مندی مستمر و نهادمند از خرد جمعی و اجرای منویات مقام معظم رهبری از  آنجا که ارتباط و همکاری بین موسسات علمی و نهادهای انقلابی می­تواند به  ارتقاء کمی و کیفی هدفها و  برنامه های  مشترک  یاری رساند امید است به حول  و قوه  الهی  این  تفاهم نامه در جهت توانمندسازی نیروی انسانی موثر باشد.

وی گفت: هدف از این تفاهم نامه استفاده از توانایی های علمی و توسعه همکاری­های مشترک آموزشی، تحقیقاتی در جهت استمرار ارتباط سازمان یافته بین سازمان و اداره کل و دانشگاه به منظور پروژه توانمندی سازی دانش آموزان استان سیستان و بلوچستان در حوزه ایده ­پردازی، خلاقیت و کارآفرینی با در نظر گرفتن کلیه امکانات طرفین اعم از فناوری موجود، داده­ها، اطلاعات و نیروی انسانی و منابع مالی می ­باشد. نباید بگذاریم حتی یک استعداد در بین میلیونها استعداد از بین رود. بحث همپوشانی و تقویت امورات جهت پیشرفت جوانان که آینده ساز کشور هستند، بسیار مهم است.

دکتر حبیب اله سالارزهی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سیستان و بلوچستان در ادامه این جلسه خاطرنشان کرد: علائم ناامیدی، افسردگی و ابهام در جوانان جویای کار وجود دارد، وجود مدارسی نظیر مدرسه کسب و کار و مدرسه استعدادیابی، دانش آموزان حاضر را از تبدیل شدن به جوانان ناامید آینده باز می دارد. این تفاهم نامه مصداق رونق تولید است. این گفتمان باید در آموزش و پرورش در چهار سطح مدیران، معلمان، دانش آموزان و خانواده ها رایج شود، بخشی از آموزش باید کوچینگ و منتورینگ باشد.

استرس ناشی از کنکور حاصل ناآگاهی است که از مدرسه به دانش آموز وارد می شود. رابطه دوستانه بین معلم و دانش آموز باعث می شود تا دانش آموز به این باور برسد که معلم درصدد رشد و کمال اوست. دانش آموزان باید در لایه عملیاتی مهارتها را یاد بگیرند. اطلس مشاغل برای دانش آموزان باید معرفی شود تا بچه ها کار و مهارت را یاد بگیرند. خانواده ها باید در راستای مهارت آموزی فرزندانشان متقاعد شوند تا بچه ها به لحاظ عاطفی و رفتاری تک بعدی رشد نکنند. دانشگاه جامع این آمادگی را دارد که الگوی مدرسه کسب و کار در سایر استان نهادینه شود تا اکوسیستم کارآفرینی در استان شتاب بیشتری پیدا کند.

حمیدرضا رخشانی، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان نیز بیان کرد: با توجه به نامگذاری سالها توسط مقام معظم رهبری در مسئله کار، این پیام را می رساند که باید روی مهارتها کار کنیم و سعی کنیم جامعه را به سمت کار و کارآفرینی پیش ببریم. با توجه به مسئله فرهنگ کار، باید به سمت همگرایی بیاییم تا خروجی قضیه، مسئله تولید باشد. در بحث اجرایی توان بالای تیم حاضر را شاهد بودیم که قبل از تفاهم نامه به ساخت محصول و حتی تولید انبوه هم رسیدند، لذا بعد از این برآن شدیم تا تفاهم نامه را به انجام برسانیم. آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند این بار سنگین را به جلو ببرد و البته سه طرح دیگر هم با نام طرح خوداتکائی در مدارس شبانه روزی، طرح ایران مهارت و طرح آموزش مهارتها با کمک بنیاد برکت و بنیاد علوی در دست داریم که انشالله مجموعه این ظرفیت ها در راستای توانمندسازی و توسعه نیروی کار انسانی کمک کننده باشد.

در انتهای جلسه لاله الله دادی، مدیر مدرسه کسب و کار دانشگاه سیستان و بلوچستان افزود: برای اولین بار در استان دپارتمان استعدادیابی، دپارتمان ساخت محصول و شتابدهنده کسب و کار را در مدرسه کسب و کار راه اندازی کرده ایم. در بخش جشنواره خوارزمی ورود و ایده دانش آموزان را تبدیل به محصول کردیم که الحمدلله این ایده ها حائز رتبه های برتر شدند. مدرسه کسب و کار با وجود یک تیم حرفه ای متشکل از مخترعین، کارآفرین، مشاورین کسب و کار در بحث نهادینه سازی فرهنگ کسب و کار با تمام توان در رفع مشکل بیکاری جوانان قدم برمی دارد. مشاوره فنی و تخصصی برای ایده ­های ارائه شده، کمک به کیفی سازی ایده­ ها، کمک به فرآیند تبدیل ایده به محصول، کمک به فرآینده ثبت اختراع ایده ­ها و مشاوره و کمک به فرآینده ایجاد ایده ­های مبتنی بر کسب و کار و آموزش های به شرط جذب برای افراد جویای کار از دیگر برنامه های مدرسه کسب و کار است.

گفتنی است در انتهای این جلسه تفاهم نامه همکاری با موضوعات استعداد یابی و سازماندهی دانش ­آموزان و صاحبان ایده­ های برتر، توانمندسازی دانش ­آموزان مستعد و کیفی سازی ایده­ های برتر به منظور تبدیل ایده­ به محصول و ثبت اختراع طرح­های ابتکاری و استفاده از توان علمی طرفین به منظور ارتقای سطح کیفی فعالیت های علمی پژوهشی که بخشی از مفاد این تفاهم نامه بود به امضای طرفین رسید.